Deluth en Superior (Lake)

11 september 2015 - Amersfoort, Nederland

In de ochtend verlaat ik Internationall falls en ga ik op weg naar Deluth. Het is eigenlijk een soort van dubbelstad. Duluth en aan de andere kant van het water ligt Superior. Alleen ligt Superior in de een andere staat, genaamd Wisconsin. Onderweg naar deze plek rijd ik het eerste stuk niet via de snelweg. Het is een scenic route. Door de grote bossen van deze staat. Het is indrukwekkend hoe al die bomen mij passeren zonder dat ik ook maar een andere auto tegenkom. Wederom voel ik me rijden in een verlaten gebied.

Uiteindelijk kom ik na een paar uur toch op de highway en rijd ik langzaam richting het bovenmeer (Lake superior). Het is het qua oppervlakte het grootste zoetwatermeer ter wereld (Baikal lake is de grootste qua inhoud). Qua omvang is het groter dan Tsjechië. Ik arriveer en rijd door de stad Duluth. Wanneer ik dichter bij het meer kom, zie ik een geweldige brug voor me. Vandaag ga ik deze niet over, maar het is al wel een prachtig en indrukwekkend gezicht.

Ook deze plaats heeft een prachtige dierentuin. Dus om te genieten van de buitenlucht ga ik naar de buitenwijk van deze stad om de beestenboel te verkennen. De zeldzame amurtijger springt me bijna tegemoet. Gelukkig zit er toch genoeg ruimte tussen mij en het beest. Een hele reeks vogels maken een indruk op me. Je moet dan denken aan de bald eagle en the great horned owl. Ook hier zijn de beren aanwezig. Een aantal dagen later slaat een van de beren een glazen ruit kapot. De ramen bestaan gelukkig uit 5 lagen. Voor kinderen is hier verder een reptielenhuis, waar veel informatie over dze dieren is te vinden. Tevens worden de dieren gevoerd. Ik zie een slang vol enthousiasme een muis overvallen en als lunch gebruiken.

De volgende ochtend is het tijd voor Wisconsin. In eerste instantie rijd ik door Dultuh heen richting de waterkant. Ik maak gebruik van een oude brug, die in plaats van open, naar boven gaat zodat het waterverkeer doorgang kan vinden. Voor mij is het een bijzonder schouwspel. Hier zou zich het VVV kantoor bevinden, maar helaas is dat er niet meer. Ik ga dus terug en om nu gebruik te maken van de grote brug die ik gisteren al gezien had. Links en rechts alleen maar water, wat een mooi overzicht. Een aantal minuten later rijd ik Superior binnen. Ik stop even om Duluth van deze kant te bekijken.

Daarna bezoek ik alsnog de plaatselijke VVV en ga op bezoek bij fairlawn mansion. Voordat de tour start verken ik de omgeving. Ik kan even genieten van het onweer boven Duluth. Niet te lang uiteraard, want ik verplaats mezelf snel in het toeristenwinkeltje. Een kwartier lang, flitst alles om ons heen en rommelt en dondert alles heen en weer. Vlak voordat de tour start, houdt het onweer het hier voor gezien, een mooi timing.

Het historische gebouw stamt uit 1890 een heeft een victoriaanse stijl. Hiervandaan ook een mooi uitzicht over het bovenmeer. Het gebouw heeft dienst gedaan als een kindertehuis. Daarvoor was het een opvang voor immigranten. Hun overtocht werd betaald, met als tegenprestatie voor een periode hulp zijn in het huishouden.

Ook deze staat heeft natuur en ik bezoek daarom vandaag nog twee state parks. Als eerste bezoek ik Pattison statepark. Een niet al te groot park in vergelijking met de parken die ik tot nu toe gezien heb, maar wel makkelijk om te bewandelen. Het is ook niet echt druk vandaag, mogelijk omdat het een beetje druilerig weer is. Niettemin een prettige boswandeling met zo nu en dan een stevig watervalletje.

Na Patttison maak ik me op voor een bezoek aan Amnicon falls state park. Ook hier is het niet uitverkocht, maar ook hier is het tijd voor een mooie wandeling. Het is ook wat groter dan het vorige park, dus ik ben ook wat langer onderweg. Bij het vorige park zag ik leuke watervallen, deze zijn wat indrukwekkender en vooral het watergeklet en bijgeleverde mythische mist maken indruk. Na een paar mijl de wandeling voortgezet te hebben langs het water, stuit ik tegen een volgende waterval heen, vervolgens over het bruggetje en via de andere kant van het meer loop ik weer terug. De vogels vliegen hier ondertussen vrolijk in het rond.

Op de weg terug rijd ik op advies langs een restaurant, maar helaas blijkt dit toevallig net vandaag dicht te zijn. Ik ga maar terug naar Dultuh voor een welverdiend avondmaal. Uiteraard opnieuw gebruikmakend van de brug over het meer.

Morgen nog een ochtend in Duluth en daarna onderweg terug naar Minnesota! Maar daarover meer in het volgende verslag.

1. Gert jan eikmans:
    11 september 2015
    Hallo Hjalmar,

Weer een leuk verhaal! Die parken zijn hier inderdaad indruk wekkend. En het zijn er veel!
    Mvrgr
    Gert Jan