Duluth en eerste kennismaking met Minneapolis

18 september 2015 - Amersfoort, Nederland

In de ochtend rijd ik richting de stad voor een bezoek aan het Great lake aquarium. Ik kan me ogen toch niet kwalijk nemen dat ze zo nu en dan afdwalen richting het grote meer. Ook vandaag is het mooi om dit te overzien. Ondertussen word ik enthousiast ontvangen door de parkeerbeheerder. Het aquarium is prachtig gelegen aan het meer.

Een bordje geeft aan dat ik naar boven moet kijken, plichtsbesef doe ik dat maar. Boven me hangt een haai. Dit is weer een andere vorm van hai zeggen. Het aquarium gaat verder met een terugblik. Hoe zijn de vissen ontstaan en hoe zagen ze er vroeger uit en hoe hebben ze zich in de tussentijd ontwikkelt. Ze hebben in ieder geval niet stil gezeten.

De vissen hebben hier een mooie plek om rond te dobberen. Ook het educatieve gedeelte ontbreekt hier niet. Ook hier probeert met kinderen en de meegekomen ouders wijs te maken dat de natuur onmisbaar is voor de toekomst. Tevens is het mogelijk wat leuke proefjes te doen. Ik zie kinderen proberen een bootje door een rivier met sluisjes te krijgen. De sluizen moet je dan zelf bedienen. Gelukkig lukt het toch een enkeling het op de juiste manier dit voor elkaar te krijgen (zonder het bootje handmatig over de sluis te tillen).

Na afloop van mijn bezoek, struin ik nog eenmaal langs de kade en geniet van mijn lunch. Wanneer ik de stad verlaat richting Minneapolis, stop ik nog eenmaal voor een overlook. Deze plek is een stuk de hoogte in. Je hebt hier pas echt een mooie wereldse blik over beide steden, het meer en de achterliggende bossen. Elk bankje is hier bezet en iedereen zit stil voor zich uit te kijken en te genieten van het mooie uitzicht.

Daarna zeg ik dit gedeelte van de USA weer vaarwel en na niet al te lange tijd voel ik me weer even in Nederland. Het groene gras, de weilanden de koeien komen allemaal weer voorbij. Langzaam komt de stad dichtbij. De buitenwijken waar ik eerst door heen rijd, hebben meer weg van een vredig regionaal dorp, maar niets is minder waar. In de verte torent een hoge flat al boven alles uit. Niet veel later plof ik neer in mijn hotel net buiten deze stad. Er is hier veel openbaar vervoer naar en binnen de stad aanwezig. Dus dat ga ik morgen maar eens uit testen.

Naast het een hotel is een gezellig restaurant aanwezig, wat denk ik door iedereen hier gebruikt wordt, aangezien de drukte die er heerst. Voordat ik een welverdiend biertje tot me mag nemen, moet ik zowel mijn rijbewijs als paspoort tonen of ik wel de 21 ben gepasseerd. Gezien mijn uiterst jonge verschijning is dat uiteraard heel begrijpelijk. Ondertussen maak ik een lijst van wat ik wil zien de komende dagen.

Ik ben benieuwd hoe het met het openbaar vervoer zal gaan en hoe de binnenstad eruit ziet, maar dat merk ik morgen wel. Eerst een stukje nachtrust!

1. Gert jan eikmans:
    19 september 2015
    Hallo Hjalmar,

Weer een prachtig verhaal. Ja, het is me wat met de USA. Genieten van de natuur en tegelijk met de dingen van het leven druk zijn. En natuurlijk op tijd eten. Veel eten!

Mvrgr

Gert Jan
  2. Frank:
    21 september 2015
    Ha Hjalmar, geweldig verhaal, met name de vraag of je wel 21 bent, heel logisch HAHA! Echt mooi geschreven allemaal, je hebt daar talent, zeg!