Minneapolis!

28 september 2015 - Amersfoort, Nederland

In de ochtend ga ik op zoek naar de bus die me naar het centrum van Minneapolis brengt. Ik steek de snelweg over (ter geruststelling via een brug). Na 10 minuten wandelen tref ik een pleintje aan waar bussen vertrekken. De vriendelijke chauffeur helpt me bij het kopen van een busticket en ik ben op weg naar de binnenstad. De wolkenkrabbers zijn nu al goed te zien, maar ondertussen komen ze echt op me af en naar een kwartiertje sta ik er pal onder.

Ik verlaat de bus en loop wat rond om kennis te maken met de stad. Niet veel later word mij gevraagd of ik weet waar een bepaalde plek is. Natuurlijk weet ik dat na 2 minuten in de stad te zijn geweest. Minneapolis heeft naast een bussysteem ook een metrosysteem. Tijd om die ook uit te proberen. De metro neemt me mee op een tocht door de stad en langs de verschillende buurten en diverse sportstadia.

Na ruim een half uur is het tijd voor de eerste stop in deze stad. Het is tijd voor de mall of America, de grootste winkel qua totale overdekte vierkante meters in Amerika. Niets is hier vreemd. Het start hier met een pretpark. De ene achtbaan volgt de andere op. Je kan hier je kinderen eenvoudig kwijt tijdens je winkeltocht.

Alles wat je maar zou willen kopen is verkrijgbaar. Er is (uiteraard) ook een hele eetsectie, waarvandaan je mooi over het pretpark kan kijken. ik struin langs alle secties op elke verdieping. In totaal ruim 500 winkels bevat dit centrum. Ik besluit niet elke winkel te bezoeken, maar nog even van bovenaf naar het pretpark te bekijken. Weer beneden aangekomen is er ook een sea life aquarium. Gewapend met een mooie kortingskaart breng ik een bezoek aan dit zeeleven.

Ik tref een bijzondere verzameling aan van gekleurde vissen met soms vreemde vormen. De grootste krab ter wereld is inderdaad indrukwekkend groot. Hij doet zijn naam grabzilla eer aan. Het is niet een beest die je graag in het water tegenkomt. Gelukkig heeft hij zijn verblijf op een veilige diepte. Maar zijn beenspanwijdte die kan oplopen tot 3,8 meter is toch wel indrukwekkend. Niettemin zijn ook kleinere dieren de moeite waard om al hun kleuren waar te nemen. Ook de rog mag er wezen. Ik denk op dit moment ook even terug aan de Galapagos waar ik in het water zwom en met dit prachtige dier in het echt heb kunnen zwemmen.

Het is voor vandaag lang genoeg om binnen gezeten te hebben en het is weer tijd voor frisse buitenlucht. Ik maak daarvoor gebruik van een eerder gekozen oplossing. Ook hier is er een dierentuin. Ik maak hiervoor weer gebruik van het openbaar vervoer. Een mooie manier om weer een stuk van deze stad te ontdekken. Het park bevindt zich buiten het centrum en heeft voldoende ruimte voor de diverse dieren. De Russische grizzlyberen maken gelijk indruk. De apen die overal heen springen trekken ook de aandacht. Het tropische gedeelte doet me terug denken aan de tijd in de amazone in Ecuador.

na een mooie tocht langs de dierenwereld is het weer terug voor de busreis terug naar de stad. De plaatselijke noord-zuidlijn neemt me daarna in alle rust mee terug naar het centrum. Niet lang erna weet ik de juiste bus te vinden terug in de richting van mijn hotel, althans in de buurt ervan. Als ik later uitstap staan de wolkenkrabbers mij weer van afstand te bekijken en loop ik rustig terug naar mijn hotel. In de avond hoef ik deze keer niet meer mijn paspoort of rijbewijs te laten zien. Niet veel later hoor ik de voorbeschouwing op de wedstrijd van het Wk voetbal voor de dames tussen team USA en Duitsland. Het enthousiasme doet niets onder voor de beschouwingen die we hier in Nederland gewend zijn voor onze voetbalwedstrijden. In het hotel kan ik de tweede helft nog meemaken en zie ik de USA zich plaatsen voor de halve finale.

Morgen is het tijd voor het tweede gedeelte van mijn bezoek hier. Ik ga kennis maken met de andere kant van deze dubbelstad. Of te wel ik bezoek morgen St. Pauls.

1. Gert jan eikmans:
    28 september 2015
    Hallo Hjalmar,

Weer een bijzonder aardig verhaal. Niels en ik waren kort na de opening van the Mall of America en we vielen toen ook van de ene verbazing in de andere. Je hebt ook daar weer veel gezien. Heel goed dat je het openbaar vervoer weer nam!
    Mvrgr
    Gert Jan