Theodore Roosevelt Park

1 september 2015 - Amersfoort, Nederland

In de ochtend rijd ik, na bezoek aan de plaatselijke VVV, richting het enige park binnen de VS genoemd naar een President. Al snel nader ik het Theodore Roosevelt national park. Dit is een park met de prairies, badlands en de little missouri river dwarrelt er dan tussendoor. Roosevelt gaf aan dat zonder zijn verblijf in dit gebied nooit president had kunnen worden. Hier vond hij namelijk zijn kracht terug voor zijn familie en politiek die hij in New York kwijt was geraakt.

In dit gebied vlogen de bizons in het verleden in grote getallen over de vlaktes, soms achterna gezeten door jagers op zoek naar hun huiden of avondmaal. Op dit moment lopen er nog steeds bizons door het land, zij het niet zo veel als vroeger. De wind waait nog steeds door de grasslands en het uitzicht is nog steeds zo fenomenaal als ten tijde van Roosevelt en daarvoor. Ook hier is een scenic road aangelicht vanuit waar je de schoonheid van de natuur tot je kan laten doordringen. Soms maak je daarvoor een wandeling om de badlands te overzien.

Helaas zijn er voor mij deze keer geen bizons weggelegd. In plaats daarvan zie ik wel wilde paarden die vol bravoure door de prairie rennen. Uiteraard zijn ook mijn kleine vriendjes weer aanwezig. De prairiedogs kunnen hier natuurlijk niet ontbreken. Ik wandel langzaam omhoog en voor me zie ik de little missouri die prachtig zich een eigen weg worstelt door de grootsheid van de natuur. Ook de badlands kunnen haar niet tegenhouden.

Wanneer ik na al dit natuurgeweld het park verlaat, ben ik al snel in het plaatsje Medora. In dit kleine gehucht heeft de tijd stil gestaan en het neemt je in de tijd terug naar het cowboy tijdperk. Niettemin kom ik tot de conclusie dat het tijd is voor een modern ijsje. Het is een grappig gezicht en nu het einde van de middag nadert, loop ik even door het dorpje om me even in oude tijden te wanen.

De ochtend erna ga ik op advies van de plaatselijke VVV nu niet noordwaarts, maar naar het Oosten. Dat betekent richting de hoofdstad van deze staat, Bishmark. Tevens ga ik nu wederom door een tijdsgrens. Deze keer ga ik daar wel rekening mee houden.

1. Gert jan eikmans:
    1 september 2015
    Hallo Hjalmar,

Weer een leuk verhaal! Deze president was een van de drie met Nederlandse afkomt. Zijn naamgenoot en Van Buren.
    Mvrgr
    Gert Jan